Burzliwa historia haka holowniczego
Produkcja luksusowych karet i dorożek, w tle wojny i burzliwe historie rodziny Knoebel, rodem z powieści przygodowych – tak wyglądały początki haka holowniczego oraz firmy Westfalia Automotive. Dzisiejsze haki i wszystkie późniejsze związane z nim innowacje to zasługa niemieckiego rodu z Bawarii.
Jak wyglądałaby dzisiejsza motoryzacja, gdyby nie Westfalia Automotive? Na pewno nie tak, jak dziś. Pomysłowości i sprytowi niemieckiego rodu zawdzięczamy bowiem nie tylko holownicze haki samochodowe, ale też przyczepy kampingowe, konne, przyczepki samochodowe oraz wszystkiego rodzaju bagażniki rowerowe i boxy umożliwiające przewożenie dodatkowego bagażu oraz sprzętu sportowego. Bez wielkiej przesady można powiedzieć, że motoryzacja zrewolucjonizowała świat. A Westfalia zrewolucjonizowała świat motoryzacji.
Trudne początki
Rok 1450. Protoplaści rodu osiedlili się w 500-letnim mieście Wiedenbrueck na terenie Westfalii. Byli wśród nich zarówno rzeźnicy i furmani, jak i farmerzy oraz drobni przedsiębiorcy, szanowani i stopniowo stający się posiadaczami ziemi na terenie miasta. Lokalne podania głoszą, że członkowie rodziny Knoebel pomogli kiedyś napadniętemu na drodze kupcowi. Tajemniczy człowiek miał przepowiedzieć im, że ród zyska sławę, bogactwo i uznanie, jeśli tylko zwiążą swe losy z kowalstwem i będą podążać za głosem swojej intuicji.
W 1844 Jeden z członków rodziny, Johann Bernard Knoebel, obrotny 18-latek, spędzający czas na handlu i związanych z tym licznych podróżach, postanawia założyć kuźnię. Wiedenbrueck w tym czasie jest już ważnym punktem na szlaku komunikacyjnym i handlowym, łączącym Monachium z Paderborn. Kuźnia, oferująca podkuwanie koni oraz wszelkie naprawy (a wkrótce i produkcję) karet i powozów, zaczyna przynosić ogromne zyski. Niebawem zaczynają powstawać w niej także narzędzia i pojazdy rolnicze.
W 1876 roku z powozowni, stojącej obok kuźni, wyjeżdża pierwsza kareta własnej produkcji. W 1920 roku firma produkuje 25 powozów w tygodniu i zatrudnia 30 osób. Wraz z pojawieniem się w sprzedaży i upowszechnieniem pierwszych samochodów pojawia się impuls do zmian. Firma wypuszcza do sprzedaży otwartą przyczepę samochodową, aby dostosować się do potrzeb rynku. W 1928 roku firma produkuje również wodoszczelną plandekę wraz z foliowymi oknami, co – biorąc pod uwagę, że 83% samochodów miało wtedy składane dachy – staje się popularnym rozwiązaniem.
Pierwszy hak holowniczy
W 1932 roku, Bernard, czwarty syn Franza Knoebla, wraca z Ameryki, z której przywozi nowoczesne narzędzia. W dużej mierze dzięki nim udaje mu się skonstruować pierwszy zaczep kulowy będący podstawą wszystkich późniejszych, związanych z tym innowacji i udogodnień dla rynku motoryzacyjnego i transportu.
W 1934 Westfalia rejestruje patent na swoją bardzo udane innowacyjne rozwiązanie. Pierwszy samochodowy zaczep kulowy (czyli właśnie hak holowniczy), staje się opatentowanym wynalazkiem tej firmy.
Przez kolejne lata firmę rozwija kolejna generacja rodu Knoebel, rozwijając dział produkujący przyczepy kampingowe. Budowa przyczep mieszkalnych w naturalny sposób zastąpiła budowę karet i powozów. To, co w dawnych czasach było ciągnięte przez konie, dziś wożą za sobą silnikowe automobile. Produkty Westfalii docierają w najdalsze zakątki Europy.
W świecie innowacji
W 1966 roku Westfalia-Automotive zaprezentowała światu pierwszy hak holowniczy z kulą demontowaną bez użycia narzędzi, a 21 lat później pierwszy na świecie hak demontowany w pełni automatycznie. Wyprodukowany przez firmę hak był pierwszym, który dostał certyfikat według normy europejskiej EC 94/20 (w 1994 roku).
Niemiecki producent był również wynalazcą ultralekkiego haka wykonanego z aluminium (jest produkowany od 1995 roku) W 2002 roku Westfalia wprowadziła na rynek kolejny rewolucyjny wynalazek –hak chowany elektrycznie – początkowo rozwiązanie dla najbardziej luksusowych modeli wielu marek samochodów.
Obecnie Westfalia-Automotive Group posiada fabryki w Niemczech, Szwecji oraz we Francji, a oddziały handlowe z magazynami w 11 krajach (również w Polsce). Firma zatrudnia łącznie ponad 1500 osób i jest głównym dostawcą haków oryginalnych dla producentów samochodów. Produkty te są też dostępne na niezależnym rynku motoryzacyjnym przez sieć dystrybutorów.