Chcemy mieć pewność, że wybierzesz sprzęt dokładnie dopasowany do swoich potrzeb, dlatego krok po kroku przejdziemy z Tobą przez wszystkie etapy decyzji.
Zanim przystąpisz do kupna haka sprawdź przygotowaną przez nas listę zagadnień, na którą warto zwrócić uwagę i których rozpoznanie pozwoli Ci bezproblemowo przejść przez proces decyzyjny.
Przed zakupem
Zbierz informacje o swoim pojeździe
Marka
Model
Rok i miesiąc produkcji
Rodzaj nadwozia
Czy jest to wersja specjalna (np. RS -sportowa)?
Czy samochód jest wstępnie przygotowany do montażu haka (np. ma wyprowadzone przewody do podłączenia zestawu elektrycznego)?
Dzięki tym informacjom Kapitan Hak będzie mógł zaproponować Ci produkty pasujące do Twojego auta
Do czego będzie używany hak?
Bagażnik rowerowy
Przyczepa towarowa (o jakiej dopuszczalnej masie całkowitej?)
Przyczepa kempingowa (ustal możliwe dodatkowe przewody, umożliwiające zasilanie urządzeń w przyczepie, np. lodówki, oświetlenia)
Ta informacja pozwoli określić potrzebny max uciąg oraz wybrać odpowiedni zestaw elektryczny – 7 lub 13 pin
Zarówno przyczepa, jak i bagażnik rowerowy, muszą mieć własne oświetlenie, ponieważ zasłaniają światła samochodu. W tym celu należy podpiąć wtyczkę przyczepy lub bagażnika pod gniazdo elektryczne w samochodzie, na które przez zamontowaną w nim wiązkę elektryczną przenoszone są impulsy świateł. Wiązkę elektryczną należy zamówić osobno do każdego haka.
Aby kupić odpowiedni zestaw elektryczny, trzeba poznać dopuszczalną masę całkowitą przyczepy i wybrać odpowiednią wiązkę: 7 lub 13 pin.
Wiązki 7-pinowe przeznaczone są do przyczep nie przekraczających 750 kg dopuszczalnej masy całkowitej i nie przenoszą światła wstecznego.
Wiązki 13-pinowe nadają się do przyczep cięższych. Przenoszą światło cofania oraz inne funkcje, szczególnie przydatne w przyczepach kempingowych (np. dzięki takiej wiązce działać będzie lodówka w przyczepie, ponieważ pobiera prąd z akumulatora).
Jakie są Twoje preferencje?
-
Określ typ haka: wypinany bez użycia narzędzi lub przykręcany na śruby.
Ta informacja pozwoli Ci wybrać model haka dopasowany do Twoich potrzeb i częstotliwości użytkowania. Ustal jak często będziesz używał haka i jaka forma montażu i demontażu Cię interesuje oraz ustal preferencje odnośnie widoczności haka.Niedościgły wzór na rynku haków. Hak montowany jest automatycznie. Do jego wpięcia nie potrzebujesz żadnych narzędzi. Miejsce wpięcia kuli jest niewidoczne po wypięciu.
Hak holowniczy odkręcany na śruby będzie optymalnym wyborem dla tych, którzy na co dzień nie chcą rezygnować z przyczepy lub bagażnika rowerowego przy swoim aucie i szukają rozwiązania korzystniejszego cenowo. Rozwiązanie to sprawdza się niemal we wszystkich powszechnie użytkowanych modelach samochodów. Montaż kuli jest wyjątkowo prosty i możliwy do przeprowadzenia bez specjalistycznego sprzętu w zaledwie kilka chwil.
-
Określ typ wiązki: Wiązka uniwersalna lub dedykowana / oryginalna (z możliwością aktywacji dostępnych w samochodzie systemów, np. kontrola trakcji pojazdu z przyczepą).
Instalacja elektryczna możliwa do zastosowania w większości modeli samochodów. Wiązka uniwersalna nie jest kodowana, dlatego montaż takiego rozwiązania jest szybki i nieskomplikowany. Oprócz wszechstronności, jej zaletą jest również niewielki koszt zakupu.
Instalacja elektryczna przygotowywana jest w porozumieniu z producentem samochodu do konkretnego modelu, a nawet wersji auta i montowana w fabrycznie do tego przeznaczonym miejscu. Wiązka dedykowana integruje się z systemem elektrycznym auta i aktywuje w podpiętym sprzęcie wszystkie układy odpowiadające za bezpieczeństwo - wspomaganie toru jazdy przyczepy, ABS, czy funkcjonalność świateł. Dzięki temu zapewnia pełną kontrolę nad podpiętą przyczepą.
Pomyśl o dodatkowych, przydatnych akcesoriach
Adapter z 13 na 7 pin
Sprężyny wzmacniające zawieszenie
-
Pokrowiec na kulę (skórzany)
Adapter gniazda 13 pinowego umożliwia podpięcie przyczepy ze standardową wtyczką 7 pin
Wspomagają zawieszenie seryjne za pomocą dodatkowego wsparcia zawsze wtedy, gdy jest to konieczne, nie powodując dyskomfortu i efektu twardego zawieszenia podczas jazdy bez obciążenia. Zapewniają bezpieczną drogę hamowania i lepszą przyczepność przednich kół. Utrzymują samochód stabilnie na drodze, ułatwiają przewożenie ciężkich ładunków i minimalizują ryzyko kołysania naczep lub przyczep kempingowych.
Znając odpowiedzi na powyższe pytania wybór haka stanie się bardzo prosty.
Zakup
Skorzystaj z umieszczonej na stronie górze wyszukiwarki i określ markę, model i rok produkcji auta, do którego chcesz dobrać hak.
Kapitan Hak przedstawi Ci listę produktów pasujących do Twojego auta. Po przejściu do karty interesującego Cię produktu zobaczysz szczegółowy jego opis. Jeśli produkt spełnia Twoje oczekiwania dodaj go do koszyka.
Po prawej stronie zobaczysz dedykowane dla wybranego haka wiązki. Zgodnie z preferencjami wybierz wiązkę 7 lub 13 pin.
U dołu karty produktu zobaczysz przydatne akcesoria, które możesz dobrać do zestawu (Adapter, Sprężyny wzmacniające zawieszenie, skórzany pokrowiec na kulę)
Po zakupie
Znajdź właściwy punkt montażowy i zapytaj o:
kompleksową obsługę (możliwość montażu części mechanicznych jak i elektrycznych/elektronicznych, dostępność odpowiednich narzędzi tj. urządzenie do aktywacji funkcji haka w samochodzie, możliwość serwisowania czy egzekwowania gwarancji)
Udaj się do stacji diagnostycznej na przegląd zamontowanego haka (koszt przeglądu obecnie to 35 zł)
Podczas badania sprawdzane jest głównie czy hak jak i wiązka elektryczna zostały poprawnie zamontowane oraz czy hak posiada tabliczkę znamionową.
Elementy sprawdzane podczas badania umieszczone znajdziesz w dokumencie „ Załączniki do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. (poz. 996)
Jakie są Twoje preferencje?
Właściciel pojazdu ma obowiązek pisemnie zawiadomić starostę między innymi o montażu, demontażu haka holowniczego i złożyć wniosek w urzędzie, który dokonał rejestracji pojazdu w terminie nieprzekraczającym 30 dni od dnia dokonania zmiany.
Do wniosku należy załączyć:
zaświadczenie o przeprowadzonym dodatkowym badaniu technicznym,
dowód rejestracyjny,
kartę pojazdu, jeżeli była wydana.