Rodzaje wiązek elektrycznych
Wiązka uniwersalna czy dedykowana?
Jaką wiązkę wybrać?
Przeglądając wiązki elektryczne do haków holowniczych możemy natknąć się na ich dwa rodzaje – wiązkę uniwersalną i wiązkę dedykowaną. Czym się różnią? Czy jedna działa inaczej od drugiej? Które lepsza? Czy mocno różnią się ceną? Na te pytania postaramy się Państwu odpowiedzieć poniżej.
Wiązka uniwersalna
Wiązka uniwersalna, jak sama nazwa mówi, z założenia nadaje się do każdego samochodu, więc teoretycznie powinna być wystarczająca, ale! Montaż tej wiązki nie zawsze jest łatwy i często nie obejdzie się bez ingerencji w układ elektryczny naszego samochodu. Podłączenie wiązki uniwersalnej polega na wlutowaniu się w kable samochodu lub podłączenie się za pomocą szybkich wtyczek. Instalując uniwersalną wiązkę w nowym samochodzie trzeba się też liczyć z praktycznie pewną utratą gwarancji samochodu, ponieważ przez nieautoryzowane podłączenie wiązki uniwersalnej, nieprzeznaczonej konkretnie do danego model, do instalacji elektrycznej pojazdu, ingerujemy w niego, co może być przyczyną późniejszych licznych awarii przez poprzepalane sterowniki, uszkodzony układ elektryczny po nawet całkowite spalenie pojazdu spowodowane zwarciem w instalacji elektrycznej.
Wiązka dedykowana
Inaczej jest z wiązką dedykowaną. Wiązka ta jest opracowywana razem z projektantami samochodów i często jest fabrycznie montowana w nowych samochodach, a ich montaż nie wymaga ingerencji w elektronikę samochodu, ponieważ jest ona podłączana do pojazdu poprzez specjalnie przygotowane przez producenta gniazdo. Wiązka dedykowana jest w pełni kompatybilna z układem elektrycznym samochodu, współpracuje z komputerem pokładowym pojazdu oraz z czujnikami parkowania – informuje komputer, że ciągnięta z tyłu przyczepka jest częścią zestawu, a nie obcym pojazdem, a także współpracuje z systemami bezpieczeństwa naszego samochodu, takimi jak np. system stabilizacji toru jazdy (ESP). W dobie, gdy każdy samochód naszpikowany jest elektronicznymi gadżetami do granic możliwości, współpraca każdego elektrycznego elementu między sobą jest bardzo ważna nie tylko dla komfortu, ale i dla bezpieczeństwa.
Wiązka 7-pin, a 13-pin
Przygotowując się do kupna odpowiedniej wiązki musimy poznać dopuszczalną masę całkowitą naszej przyczepy. Poza podziałem na wiązki uniwersalne i dedykowane, wyróżnia się także wiązki 7- i 13-pinowe. Wiązka 7-pinowa nadaje się do przyczep o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 750kg i nie przenosi ona światła cofania. Wiązka 13-pinowa przeznaczona jest do cięższych przyczep, m.in. kempingowych. Taki rodzaj powiązania gwarantuje pełną sprawność przyczepy, ponieważ przenosi ona światło cofania, a także pozwala na pełne korzystanie z mocy akumulatora w przyczepie, np. działa nam lodówka, która pobiera prąd z akumulatora.
Podumowanie
Posiadając młodszy samochód warto zainwestować w wiązkę dedykowaną do pojazdu, która jest bardziej kompatybilna z elektryką pojazdu. Dedykowana nie zawsze oznacza droższa, a cena nie zawsze zależy od wartości pojazdu. Cena wiązki uniwersalnej klasyfikuje się średnio na poziomie 350 zł, a za wiązkę dedykowaną trzeba zapłacić około 550 zł. Nie jest to duża różnica, biorąc pod uwagę wielozadaniowość wiązki i gwarancję, że będzie ona działać poprawnie.