Hak wypinany czy odkręcany?
Wady i zalety rozwiązań
Demontowalny hak holowniczy to wygoda i bezpieczeństwo w podróży. Polskie przepisy zezwalają co prawda na jeżdżenie z hakiem zamontowanym na stałe, lecz jego kula nie może zasłaniać rejestracji ani świateł przeciwmgielnych. W praktyce najwygodniejszym rozwiązaniem okazują się wypinane haki demontowalne. Jednak i haki odkręcane znajdują swoich zwolenników. Przyjrzyjmy się paru szczegółom obu tych rozwiązań.
Hak odkręcany
Odkręcany hak holowniczy w praktyce jest nieznaczną modyfikacją tradycyjnego haka zamocowanego na stałe. Kula haka holowniczego (przykręcona dwiema albo czterema śrubami) zakładana i zdejmowana może być jedynie w warunkach warsztatowych. Powoduje to, że w większości przypadków z hakiem tego typu jeździ się niemalże na stałe. W zależności od modelu auta oraz producenta, dostępne są haki przykręcane śrubami z boku, od spodu i czołowo. Dobrej jakości odkręcany hak holowniczy (np. oryginalny marki Westfalia) dostaniemy już w cenie od kilkuset złotych. Jest to zatem ekonomiczne rozwiązanie, sprawdzające się szczególnie wtedy gdy wiemy, że przyczepę holować będziemy epizodycznie.
Hak wypinany
Automatycznie wypinany hak holowniczy wynalazła w 1987 roku firma Westfalia-Automotive, której produkty stały się z biegiem lat wzorem dla innych producentów. Obecnie na rynku dostępne są dwa najważniejsze rodzaje haków tego typu:
- wypinane pionowo
- wypinane poziomo
W obydwu przypadkach obsługa haka jest bardzo prosta. Wystarczy przekręcić kluczyk w zamku zabezpieczającym kulę, a następnie ją wypiąć. Trwa to zwykle od kilku do kilkunastu sekund. Przewaga haków wypinanych nad odkręcanymi pozostaje zauważalna także na innych polach. Nie rdzewieją, bo łatwo można je schować. Po wypięciu haka czujnik cofania nie będzie też wykrywał już w nim przeszkody (kiedy jeździmy z założonym hakiem, takie przypadki mogą się niekiedy zdarzać), a światło przeciwmgielne i tablica rejestracyjna będą dobrze widoczne. Również estetyka tego rozwiązania stoi na bardzo wysokim poziomie. W większości modeli po wypięciu kuli nośnej w ogóle nie widać belki nośnej, a montaż haka w warsztacie samochodowym nie wiąże się z reguły z większą ingerencją w kształt zderzaka. Hak tego typu sprawdzi się w każdych warunkach. Możliwość szybkiego i łatwego przystosowania samochodu do transportu rowerów, czy holowania przyczepy bądź innego (np. uszkodzonego) samochodu pozwali nam być przygotowanym na niejedną sytuację.